Fysiske rammer

Højt til loftet”

I By-& Skovbørnehaven Tvedholm kender de voksne kender alle børn og omvendt, og alle rum i Tvedholm bruges til pædagogiske aktiviteter og til at skabe små legemiljøer.

Vi møder dit barn med tillid og derfor kan du også opleve at hente dit barn på personalestuen eller måske endda på kontoret. (Når der ikke er Corona restriktioner)

Indretningen af Tvedholm tager udgangspunkt i børnene således, at der skabes små legekroge, der skærmer for lyd og visuelle indtryk. Legetøj og aktivitetsmaterialer er i stor udstrækning tilgængeligt.

Når der flyttes rundt, er børnene er med til at indrette.

På den måde bliver der plads til alle og børnene får en positiv oplevelse og dermed et ansvar for at passe på husets rammer.

Garderoben er også et sted for læring

For at støtte børnenes proces at blive mere selvhjulpen, har vi tænkt meget over garderobens indretning. Det er vigtigt for os at børnene har mulighed for selv kan finde og nå deres ting.

Når en lynlås skal lynes og termobukserne skal trækkes på, kræver det tid, plads og øvelse. Det tilstræber vi ved at der kun er få børn i garderoben ad gangen.

legepladsen bruges aktivt

Legepladsen omkredser huset, og er dermed fysisk inddelt i to legepladser.

På Øst siden af legepladsen finder du cykelbanen med tilhørende parkering, ”piratskibet med rutsjebane ” det lille hus med sandkasse, ”dio skelettet ” små plantekasser og bord/bænke sæt. Her kan der være fart over feltet, samtidig med at du vil opleve børn fordybe sig i mindre legemiljøer.

Syd og vest siden af legepladsen indbyder til leg og fællesskab. Med overdækket sandkasse, legehuse, mulighed for at spille fodbold, gyngestativ og lille forhindringsbane.

I Tvedholm benytter vi os meget af vores uderum, og du vil ofte i sommerperioden opleve at aflevere dit barn på legepladsen om morgenen.

Sikkerheden på legepladsen vægtes højt. Hver morgen bliver legepladsen tjekket for huller i hegn, skarpe genstande og lukket låger. Hvis vi opdager fejl og mangler reagerer vi hurtigt, og får bragt tingende i orden igen. Legepladsen bliver løbende tjekket og godkendt af Aalborg Kommune.

For børnene i skov- gruppen er det skovhuset, der er indrettet med alt det der er i en almindelig børnehave, der danner det fysiske afsæt for hverdagens ramme. Men det meste af tiden tilbringes i naturen hvor der er rum til, fysisk udfoldelse, at eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med den naturvidenskabelige tænkning.

Bål hytten danner rammen om hyggelige stunder, hvor der i fællesskab bliver tilberedt mad og brød over bålet. Eller skabes rammer til div. aktiviteter.