Sådan arbejder vi

Relations-og ressource orienteret pædagogik er nøgleord i By-& Skovbørnehaven Tvedholm (ICDP)

I By-& Skovbørnehaven Tvedholm arbejder vi ud fra en anerkendende og inkluderende tilgang og ud fra nogle af principperne i ICDP.

ICDP er relations- og ressource orienteret pædagogik der grundlæggende handler om at den voksne kan skabe en god følelsesmæssig relation til jeres barn og hvordan denne tilgang påvirker jeres barns selvbillede og selvforståelse.

Barnets udvikling har vores fokus

Alle børn er forskellige og har forskellige forudsætninger. Vi er bevidste om, hvordan vi anvender de 3 læringsrum. Vi går foran barnet, ved siden af barnet eller bagved barnet i forhold til at støtte det enkelte barns udvikling. Det betyder, at barnet skal have passende og derfor udviklende udfordringer.

Organiseringen i Tvedholm by og skov

Både i Skov- og By-gruppen er børnene aldersopdelte i basisgrupper:

• Stjerne og Måner i By-gruppen
  • Larver og sommerfugle i Skov-gruppen

Læringsmiljøet i Tvedholm skaber forskellige funktioner og muligheder for leg og udvikling

I By-& Skovbørnehaven Tvedholm er hverdags struktur og forudsigelighed nøglen til at rammesætte og organisere det pædagogiske læringsmiljø.

Dette er gældende både for børn og voksne, og er et spor vi til stadighed forfølger, forfiner og dygtiggøre os i.

Det er betydningsfuldt for børnene at de kender programmet for dagen og hvad der forventes af dem i de forskellige kontekster og læringsrum de er deltagende i.

Vi anvender piktogrammer til at understøtte dette.  Ligeledes er det vigtigt, at vi voksne er i stand til at afstemme og justere os i forhold til børnenes dagsform, for at få det bedste flow og processer der giver mening for børnene.

Fri leg er vigtigt. Vi vægter at der også i løbet af dagen er plads til mere frie læringsrum, hvor børnene kan benytte deres fantasi og legen har sin egen værdi.