Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk læreplan

Udgangspunktet for vores pædagogiske arbejde er børnene

Det pædagogiske grundlag er for By- & Skovbørnehaven Tvedholm danner udgangspunktet for vores arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Kendetegnende for vores pædagogiske forståelse og tilgang beror i en række centrale elementer såsom:

  • Børnesyn. Det at være barn har værdi i sig selv.
  • Dannelse og børneperspektiv. Børn på fx 2 og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.
  • Leg. Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.
  • Læring. Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.
  • Børnefællesskaber. Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for.
  • Pædagogisk læringsmiljø. Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring.
  • Forældresamarbejde. Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring.
  • Børn i udsatte positioner. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.
  • Sammenhæng til børnehaveklassen. Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed mv.

 Vi arbejder med 6 læreplanstemaer

Læreplanstemaerne dækker over et væld af spændende og udviklende emner og områder. Disse er:

  • Social udvikling
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fællesskab
  • Alsidig udvikling
  • Kommunikation og sprog

Vi har en evalueringskultur

På vores personalemøder er der fokus på elementerne i styrkede pædagogiske læreplan.

Formålet er at skærpe opmærksomheden på hvordan læreplanstemaerne hænger sammen på tværs samt i vores tilgang til børnene og aktiviteterne i Tvedholm.

Ovenstående drøftes løbende på institutionsbestyrelsesmøderne. Hvorved vi kan holde øje med om der er områder af læreplanstemaerne, der ikke er nok i spil, eller andre der måske er overrepræsenterede.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.